lördag 20 december 2008

Strindberg och Jag

Natt
en himla massa natt
och så flaskan
som skulle kunna innehålla absinth
fast det gör den inte
om den hade gjort det
kanske Strindberg hade varit här
hos mig.
Fan, Strindberg, jag känner ju inte ens dig
vi levde inte i samma tid eller rum
eller ens i samma land egentligen
och inte har jag läst nåt av dig heller
fast jag såg fröken julie
en gång.
Men ändå,
jag känner mig lite ensam
och vem annars?
Jag menar, han om någon
jag menar, det verkar som om
jag menar, jag vet inte
för jag har aldrig känt Strindberg,
jag menar, att ha en vän
en sådan vän
som Strindberg
det har man inte
Strindberg och jag
vi känner inte varandra
vi har aldrig träffats
och jag har inte läst
det han skrev
ändå
på något vis
Strindberg
och jag.

2 kommentarer:

Loverboy sa...

jag känner samma sak om Hemingway :(

Eva sa...

Jag läste, och kände att något var fel. Fast det var precis som du brukar skriva.

Sen kom jag på att det var på svenska jag läste.